Een verzoek dat werkt, gebruik de 7 elementen van VC

Tips om Haalbaar Verzoek te doen

Gelukkig ben ik niet de enige die worstelt met zelfverbinding. Het is zo klaar als een klontje dat communicatie wel moet vastlopen als je zelf niet precies weet wat je wilt. Wanneer we het tijdens de basiscursus verbindende communicatie over verzoeken gaan hebben, blijkt dat maar al te duidelijk. Want wat wil ik nu eigenlijk?

Toverstokje makkelijker dan verzoek

Als ik een verzoek zou mogen doen, dan zou het meer een wens zijn. Dat de ander mijn gedachten kan lezen, dat de ander mij net zo goed aanvoelt als ik hen (ik ging er gemakshalve van uit alles haarfijn intuïtief aan te voelen, maar, helaas, ik ben bang dat ik intuïtie regelmatig verwar met vastgeroeste overtuigingen). Woordeloos liefst. Helaas werkt dat meestal niet (ben trouwens erg benieuwd hoe dat er straks uitziet wanneer Facebook mijn gedachten kan lezen, dat wordt chaos). Tijdens de basiscursus Verbindende communicatie in het Ondernemershuis in Zeist gaat de 7e avond over werkende verzoeken. Hoe doe je een concreet verzoek volgens de receptuur van verbindende communicatie. Want een verzoek tot verbinding is héél  eng maar kan ook héél veel opleveren. Niet alleen voor jezelf, maar ook voor de ander.

De regels van het verzoeken

Ik blijk niet zo goed in het doen van redelijke verzoeken. Want het blijkt dat hoe concreter je verzoek, hoe meer resultaat. Dus hoe groter de kans dat de ander meewerkt. Dus niks niet nooit de ander de schuld geven als hij geen gehoor geeft aan jouw vage verzuchting : “Ik zou wel eens wat meer respect van je willen” hoe terecht misschien ook. Maar bedenken, wat wil ik dan eigenlijk precies? Waar heb ik behoefte aan? En hoe leidt dat tot meer verbinding?

Een haalbaar verzoek

Een goed verzoek heeft iets van een goede doelstelling. Die moet SMART zijn, anders niet haalbaar (Specifiek, Meetbaar, A vergeet ik altijd, maar is waarschijnlijk van Attainable, haalbaar,  Realistisch en Tijdgebonden). Een werkend verzoek zou idealiter zo’n beetje aan dezelfde voorwaarde moeten doen, met als belangrijkste verschil, dat het altijd over HIER en NU gaat. En natuurlijk, anders was het geen verbindend communiceren, bevat het je gevoel of behoefte, formulier je positief en is altijd een VRAAG. Het antwoord kan dus ook ‘nee’ zijn.

Principes van werkend verzoek

  1. Ja=ok nee=ok
  2. Eigen gevoel en/of behoefte benoemen
  3. Hier en nu
  4. Specifiek
  5. Uitvoerbaar
  6. Positief (wat wèl?)
  7. Altijd een vraag

Verzoek tot verbinding

Ik denk dat het verzoek tot verbinding van pas komt nadat je heel empathisch aan het luisteren bent geweest en dan tot slot graag zelf iets wil toevoegen. Want dat alleen maar luisteren, niet mijn sterkste kant is, wist ik al vanaf het begin. Ik kwam om te leren luisteren. En, eerlijk is eerlijk, dat is nog niet helemaal gelukt. Maar ik houd wel vaker mijn mond. En dat is al heel wat. De kracht van de stilte is heel bijzonder.

Vragen staat vrij!

Maar een redelijk verzoek? Ik doe het zelden. Ik ben vervormd door de opvoedregels. Ik praat vooral TEGEN mijn kinderen. Mijn meeste verzoeken dulden namelijk geen nee. Het is dit, of dat  zo heb ik geleerd. Verder dan “zou je misschien…”kom ik niet.  Bij kinderen hoef je niet aan te komen met je gevoel, dacht ik. Die willen duidelijkheid. Concrete opdrachten. Net als mannen. “ Zet jij de vuilnisbak elke vrijdag buiten?” daar kunnen ze wat mee. Niet “ik voel me niet zo fit dus”…… of “ik wil graag meer tijd met je door brengen ……..”. Toch blijkt het niet verkeerd deze overtuigingen even opzij te zetten. Want tegen een goed verzoek, kan bijna niemand nee zeggen. Gebeurt dat toch, dan is het ook geen ramp.

Wat als de ander Nee zegt

Wanneer je bijvoorbeeld graag even tien minuten je verhaal wilt doen, zonder onderbroken te worden. Vergeet niet dat het een verzoek is en dat het antwoord dus ook “nee” mag zijn. Oeps. Maar het valt mee. Mijn kinderen vinden het helemaal niet raar. Ze floreren. Doen vaker zelf hun mond open. Tenminste de oudste. De ander had er al niet zo’n moeite mee. Het gezinsleven lijkt weer een band te hebben. En dat is heel wat.

Want “nee” is geen Neederlaag. Loes:  “Wie nee zegt tegen het één, zegt ja tegen iets anders. Aan jou en mij de eer om uit te vinden wat dat is”. Hoewel ik op dit moment even niet kan voorstellen hoe ik me over de pijn van zo’n afwijzing zou moeten heen zetten. Hoezo uitgepraat? Onmogelijk wanneer je er op deze manier tegen aankijkt. Vooropgesteld dat je uit bent op mutual benefits en niet alleen voor je eigen gelijk gaat. Want dat is wel een voorwaarde. Je intentie checken. Heb ik ook oog voor andermans belang? En dat vraagt empathie, goede wil. zelfverbinding en dus veel energie. Soms ontbreekt die gewoon. En dan ga je maar op cursus. Verbindende communicatie bijvoorbeeld bij Verbindwerk, met GeweldLoes.

1 antwoord

Trackbacks & Pingbacks

  1. […] kan inwilligen, je kan dus niet vragen; “Ik wil dat je me gelukkig maakt”.  Het doen verzoeken die werken, is een kunst op zich. Geweldloos communiceren of Verbindende communicatie gaat over de wil om de […]

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *